Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


beszédben akadályozottság, dadogás

2012.05.17

beszédben akadályozottság:

Különféle eredetű károsodások következményeként megjelenő beszédhiba, hang-, beszéd- és nyelvi zavar gátolja az egyén és a környezete közötti interakciót és alkalmazkodást. Az öröklött, vele született, szerzett organikus (centrális és perifériás), funkcionális pszichés és környezeti okok következtében kialakult beszédhibák, illetve hang-, beszéd – és nyelvi zavarok a legenyhébb artikulációs eltéréstől az egész kommunikáció érintő súlyos zavarig terjedhetnek. A beszédhiba általában a beszéd fonetikai szintjének torzulását jelenti. A beszédzavar, a beszédapparátus hátterében álló centrális sérülés miatt a nyelvi szintek érintettségével is együtt jár. A beszédben akadályozottság felléphet a beszédfejlődés különböző szakaszaiban, illetve a már kialakult beszédet, nyelvet érintheti. Fajtái Luchsinger szerint a következők: beszédfejlődési elmaradások: megkésett beszédfejlődés, akadályozott beszédfejlődés, diszfázia, artikulációs zavarok (pöszeség, rinolália, rinofónia), beszédritmus zavarok (hadarás, dadogás), centrális zavarok (dizartia, afázia), parciális teljesítményzavarok (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia), hangképzési zavarok (diszfónia).

Fehérné Kovács Zsuzsanna (Gyógypedagógiai Lexikon)

 

dadogás:

Kommunikációs zavar. A tünetegyüttesben a légzésre, a hangadásra, a beszéd folyamatosságára és az egész vázizomzatra kiterjedő görcsök jelennek meg. A beszédben a hang – és szótagkiemelések, a megakadások, a sajátos tempóváltások, a szabálytalan szünetek megbontják az anyanyelv természetes harmóniáját. A dadogás hatása a szociális magatartásban, a viselkedésben, illetve a következő neurotikus személyiségjegyekben figyelhető meg: magasabb szorongási szint, befelé fordulás, érzelmi kiegyensúlyozatlanság, én-bizonytalanság, önértékelési zavar. Hátterében örökletesség, kora gyermekkori idegrendszeri sérülések, pszichés tényezők állhatnak. Megelőzésében, illetve kialakulásában a környezetnek meghatározó szerepe lehet (→ élettani beszédhibák). Megjelenése 3-4 éves korban, valamint az iskolába lépéskor a leggyakoribb. A terápia nem csak a beszédre, hanem az egész személyiségre irányul. A kezelés formáját és irányát a vizsgálatok eredményei határozzák meg.

Fehérné Kovács Zsuzsanna (Gyógypedagógiai Lexikon)