Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


szomatopedagógia

2012.05.17

szomatopedagógia:

A gyógypedagógia egyik szakterülete; a mozgáskorlátozottak speciális pedagógiája. A szomatopedagógia a mozgáskorlátozott embert teljes egészében, képességeinek összességében tekinti, értékeli, és rehabilitációs szükségletei szerint vonja be a gyógypedagógiai hatásrendszerbe. Ezért a szomatopedagógia a mozgáskorlátozott személyek társadalmi integrációját segítő speciális nevelési szükségleteit, elv – és feltételrendszerét, fejlesztésük, nevelésük, oktatásuk, személyiségük kibontakoztatásának célját tűzi ki. A szomatopedagógia a mozgáskorlátozottak nevelése-oktatásának, személyiségformálásának lehetőségei az egyéni bio-pszichoszociális adottságok és társadalmi igények és hatásrendszer egészében alakíthatók. A szomatopedagógia ennek az elvnek a szellemében kialakított szempontok szerint tervezi a gyógypedagógiai rehabilitáció lehetőségeit, tervezi és alakítja az épektől eltérő normalizációs feltételekhez igazodó, a sikeres rehabilitációt szolgáló szomatopedagógiai folyamatot. Feladata a szomatopedagógiai folyamat analízise révén, annak megtervezéséhez és megvalósításához elvek, ajánlások kidolgozása; egyéni és csoportos fejlesztési programok, terápiás tanítási-tanulási és nevelési eljárások, eszközök, differenciáldiagnosztikáján alapuló metodikai specialitások, speciális technikai eszközök kialakítása, kipróbálása, eredményességük nyomon követése, a tapasztalatok, kutatások eredményeinek általánosítása, rendszerbe foglalása, mindezek gyakorlati hasznodítása, a mozgáskorlátozott személyekkel összefüggő gyermek – és ifjúságvédelmi, közoktatás – és szociálpolitikai döntsek speciális fejlesztést, nevelést, oktatást segítő segédletek, tantervek, törvénykezések elvi-elméleti megalapozásának segítése. A szomatopedagógia más típusú sérültségspecifikus gyógypedagógiai ágakkal is szoros kapcsolatban áll, hiszen a mozgássérültség bármely más fogyatékossági típussal együtt járhat.

Benczúr Miklósné (Gyógypedagógiai Lexikon)