Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


tanulásban akadályozottak

2012.05.17

tanulásban akadályozottak:

Mindazok a gyermekek és fiatalok, akik a tanulási képesség fejlődési zavara következtében tartósan és feltűnően nehezen tanulnak. A tanulásban akadályozottak a hazai gyógypedagógia újabb szakkifejezése, amelyet az enyhén értelmi fogyatékos és nehezen tanuló gyermekek csoportjának megjelölésére kezdtek el használni. A tanulásban akadályozottság kialakulásának hosszú folyamata van. A fejlődést akadályozó okok nem kizárólag a gyermek biológiai/pszichológiai adottságaiban keresendők, hanem igen gyakran a családi, iskolai, szocio-kulturális környezet kedvezőtlen hatásaiban. A különböző okok összegződve igen változatos tanulási problémákhoz vezetnek. A hátrányos szociális környezeti hatások, és a tanulási sikertelenségek nagyon gyakran a tanulási motiváció tartós csökkenését idézik elő. Hosszabb távon kialakulhat a tanulás eredményességét akadályozó oksági láncolat, ha a gyermek nem kap időben megfelelő segítséget. A tanulásban akadályozottak a gyógypedagógiai segítséget igénylők legnagyobb számú csoportját képezik. Ők azok, akik az általános iskolába járó nehezen tanuló gyermekek közül a leggyengébbek, illetve azok, akik a tanulási sikertelenség súlyossága folytán többnyire az eltérő tantervű általános iskolákban (kisegítő iskola) tanulnak. Jellemző tanulási tulajdonságuk: bármely pszichikus tevékenység akkor okoz számukra nehézséget, amikor személyiségének fokozottan aktívvá kellene válnia. Lehetőleg mindig elkerülik az erőfeszítést kiváltó tanulási tevékenységeket, ennek következtében pszichikus funkciói nem gyakorlódnak megfelelően. Praktikus gondolkodásuk általában fejlettebb, mint a verbális-logikus gondolkodási folyamataik. A tanulási akadályozottság változó, változtatható állapot. A folyamatosan ható kiváltó feltárásával, ezek kedvező irányú befolyásolásával a tanulási akadályozottság részben megelőzhető, részben súlyosságának mértéke csökkenthető. A tanulásban akadályozottak tanulási képességének fejlesztéséhez gyógypedagógiai eszközök mellett szükséges a környezeti/szociális feltételek javítása is.

Mesterházi Zsuzsa (Gyógypedagógiai Lexikon)